yle.fi

MM-ralli

EK 1 Lankamaa (23,76 km) klo 17:13

Sulkuaika 28.7. klo 14.15-20.45

Suomen MM-ralli alkaa pitkästä aikaa kunnon maastoerikoiskokeella. Edellisen kerran ralli aloitettiin maastopätkällä vuonna 2004, jolloin kisan ensimmäinen erikoiskoe ajettiin Kuohulla. Mittaa tuolla ek:lla oli vajaat kahdeksan kilometriä, mutta nyt löysät otetaan pois 24 kilometrin mittaisella Lankamaan pätkällä.

Lankamaa ajettiin myös viime vuonna, tosin vajaan kilometrin pidempänä. Erikoiskoetta on lyhennetty maalipäästä, mutta kuuluisa latomutka on tietenkin edelleen mukana. Suurin yleisöryntäys Lankamaalla keskittyneekin juuri latomutkan läheisyyteen.

Apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen uskoo, että rallin aloittaminen pitkällä maastoerikoiskokeella tuo ihan uudenlaista latausta kisan alkuun.

"Siinä on varmaan omat haasteensa yhdelle jos toisellekin kuljettajalle", Nuutinen sanoo.

Lue lisää

EK 2 Laukaa (11,79 km) klo 18:16

Sulkuaika 28.7. klo 15.15-21.45

Laukaan erikoiskoe tekee paluun reitille muutaman vuoden tauon jälkeen, edellisen kerran pätkä ajettiin vuonna 2006. Ja jos on latomutka Lankamaan vetonaula, aikamoista väkimäärää voidaan odottaa myös Laukaan pätkälle vanhan lossin mutkaan.

Laukaan pätkää voi kuvailla sanoilla lyhyt ja sähäkkä. Hurjimmillaan pätkää ajetaan jopa yli 200 kilometrin tuntivauhtia.

Katsojat pääsevät pätkälle kätevimmin Liisanniemen sillan kautta kävellen. Siitä on vain lyhyt matka lossin mutkaan, josta löytyy hyviä katselupaikkoja.

EK 3 Laajavuori (4,19 km) klo 20.00

Sulkuaika 28.7. klo 00.00-23.59

Laajavuoressa ajettiin vuosien ajan rallin testierikoiskoetta, mutta viime vuonna shakedown ”ylennettiin” takaisin kisapätkien joukkoon. Vajaan viiden kilometrin rykäisy vie kilpailijat ylös laskettelurinnettä asfalttipintaa pitkin, mutta matkaan mahtuu myös näyttävää menoa sorapinnalla.

Laajavuoren erikoiskokeen nimellä on legendaarinen kaiku, sillä se on ollut tavalla tai toisella mukana rallissa jo vuosikymmenien ajan. Ehkä juuri siksi yleisö otti Laajavuoren heti omakseen, väkeä oli viime vuonna rinteet mustanaan ja samaa odotetaan tänä vuonna.

Kätevimmin erikoiskokeelle pääsee Jyväskylän keskustasta linja-autolla. Pätkän varrelle ei myöskään tarvitse vaeltaa kilometrikaupalla, sillä katselualueille on lyhyt matka. Tarjolla on myös paljon oheisohjelmaa.

Parhaat katselupaikat ovat järjestäjien mukaan lähtöalueella laskettelurinteessä. Näyttävää menoa on tarjolla myös toisessa hyppykohdassa sekä maalipään mutkissa.

Laajavuori ajetaan ensimmäisen kerran torstai-iltana ja se on myös kisan viimeinen erikoiskoe, suorana televisioitava Power Stage.

EK 4 Hassi (20,35 km) klo 09:00

Sulkuaika 29.7. klo 06.00-15.00

MM-ralli pöllytti Hassin kylän soraa edellisen kerran vuonna 1994 ja nyt on näyttävän paluun aika. Hassin pätkä tarjoaa paljon sekä kuljettajille että katselijoille, tie on vaihteleva ja monipuolinen.

Alussa ajetaan nopeaa valtion tietä, jossa on paljon hyppyjä ja mutkia legendaarisen Ouninpohjan tyyliin eikä ihme: pätkä pitää sisällään osia vanhasta kunnon Ounista. Puolenvälin jälkeen käännytään pienemmälle tielle.

Pätkän loppupää pitää sisällään monipuolista pikkutietä, jossa mutkat tulevat yllättäen ja voivat tuntua kuljettajista loputtomilta.

Katsojille on tarjolla hienoja katselupaikkoja pätkän alkupäässä sijaitsevissa Liisanmutkissa sekä Heinon hiekkamontun jälkeisillä hypyillä.

Järjestäjien mukaan nähtävää riittää myös vauhdikkaassa saapumisessa Mutaseen sekä Jyrkysenkulman hypyissä ja Konivuoren nousussa.

EK 5 Evo (8,90 km) klo 11:03

Sulkuaika 29.7. klo 08.00-17.00

Vaikka MM-rallia ei ole ajettu Evolla liki 30 vuoteen, on kylällä silti kuultu ralliauton pärinää. Evo on ollut monien pienempien rallien ohjelmassa ja rallikansalle se on hyvin tuttu pätkä.

Erikoiskoe alkaa vuoristoratamaisella pikkutiellä, jossa puut ovat todella lähellä. Erikoiskokeella on paljon risteyksiä ja pätkän loppupuolella tien luonne muuttuukin nopeammaksi.

Keskittymiskyvyn on oltava Evolla huipussaan, sillä joka kohta on ajettava tarkasti kurvien, pienten hyppyjen ja kapean tien takia. Erikoiskokeelle mahtuu myös pari mukavaa navetankulmaa ja pihakiveä, joiden kanssa kuljettajien on oltava tarkkana.

Lue lisää

EK 6 Hyväneula 1 (29,90 km) klo 11.53

Sulkuaika 29.7. 09.00-19.45

Hyväneula on perjantain ainoa erikoiskoe, joka kaasutellaan läpi kahteen kertaan. Se on myös tämänvuotisen Suomen MM-rallin pisin erikoiskoe.

Liki 30 kilometriin mahtuu monenlaista. Itse asiassa Hyväneulaan mahtuu lähes kaikki: haastavia risteyksiä, mutkia ja hyppyjä mutta niiden vastapainona myös todella pitkää ja leveää, jossa mennään nilkka suorana.

Hyväneulasta kiertää rallikansan keskuudessa monenlaisia tarinoita, sillä se on ollut monien rallikisojen ohjelmassa aiemminkin. Koska kyseessä on pitkä pätkä, sattumia ja tapahtumia varmasti riittää. Katsojille on tarjolla monia hyviä peltoaukeita, joista voi seurata maailman parasta ralliviihdettä.

EK 7 Koukunmaa (13,68 km) klo 14.59

Sulkuaika 29.7. klo 12.00-21.00

Koukunmaan erikoiskoe tekee paluun pitkän tauon jälkeen ja apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen luonnehtii sitä yhdeksi kisan vaikeimmista pätkistä.

Koukunmaa on rallin eteläisin erikoiskoe, joka vie kilpailijat Orimattilan korkeudelle.

Koukunmaan mutkat aiheuttavat varmasti tilanteita: Nuutisen mukaan voi tuntua siltä, etteivät ne pääty ollenkaan. Katsojille on siis tarjolla uutta ja hienoa koko rahan edestä.

Erikoiskokeen puolivälin paikkeilla reitti kulkee talon pihapiirin läpi ja pihasta taittavan mutkan ulkokurvissa seisoo hopeapaju aivan tiessä kiinni. Loistava paikka vaikkapa vedonlyöntiin: kuinka monta autoa raapaisee mennessään hopeapajun kylkeä?

Lue lisää

EK 8 Koivukehä (17,80 km) klo 15.37

Sulkuaika 29.7. klo 12.30-21.45

Koivukehää on ajettu MM-rallireitillä aiemminkin, viimeksi vuonna 1984. Tuolloin pohjat ajoi Ari Vatanen, joka käytti erikoiskokeeseen aikaa rapiat neljä minuuttia. Samoille lukemille ei tänä vuonna päästä, sillä tuolloin erikoiskokeella oli mittaa vain reilut seitsemän kilometriä, nyt pätkää päästellään yli tuplasti pidempään.

Liki 30 vuotta sitten Koivukehän pätkä koitui omanilaisen Suleiman Kharusin kohtaloksi: kisa jäi kesken. Sama voi olla monilla kuljettajilla edessä tänä vuonnakin, jos ajatus ei pysy kasassa: tarjolla on paljon yllätyksiä.

Pätkän alussa edetään pienempää yksityistietä, jonka taittavat mutkat pakottavat kuljettajat pysymään hereillä joka hetki. Noin puolet Koivukehästä on isompaa tietä, joka tarjoilee kuitenkin muutamia todella yllättäviä mutkia.

EK 9 Hyväneula 2 (29,90 km) klo 16.20

Sulkuaika 29.7. 09.00-19.45

Hyväneula on perjantain ainoa erikoiskoe, joka kaasutellaan läpi kahteen kertaan. Se on myös tämänvuotisen Suomen MM-rallin pisin erikoiskoe.

Liki 30 kilometriin mahtuu monenlaista. Itse asiassa Hyväneulaan mahtuu lähes kaikki: haastavia risteyksiä, mutkia ja hyppyjä mutta niiden vastapainona myös todella pitkää ja leveää, jossa mennään nilkka suorana.

Hyväneulasta kiertää rallikansan keskuudessa monenlaisia tarinoita, sillä se on ollut monien rallikisojen ohjelmassa aiemminkin. Koska kyseessä on pitkä pätkä, sattumia ja tapahtumia varmasti riittää. Katsojille on tarjolla monia hyviä peltoaukeita, joista voi seurata maailman parasta ralliviihdettä.

EK 10 Jokimaa (2,00 km) klo 18.00

Sulkuaika 29.7. klo 00.00-23.59

Killeri on vaihtunut Jokimaaksi, mutta idea on sama: mies miestä vastaan raviradalla valtavan yleisömeren edessä. Jokimaalle rakentuu Killeriltä tuttu VIP-kylä oheispalveluineen ja paikanpäälle odotetaan jopa 30 000 katsojaa.

Supererikoiskokeista on sanottu, että niillä ei voi voittaa mitään mutta kaiken voi hävitä. Tämän on saanut karvaasti kokea mm. Mikko Hirvonen, kun hän vuonna 2004 tössäytti Subarunsa Killerillä betonikaiteeseen ja lupaavasti alkanut kisa jäi siihen.

Killerillä omat haasteensa järjestelyille on asettanut raviradan keskellä oleva järvi, jonka vuoksi ralliuraa on laajennettu raviradan ulkopuolelle. Jokimaalla ne rakennetaan raviradan keskelle.

Omilla autoilla ei Jokimaalle ole katsojilla asiaa, vaan Killerin tavoin kansaa kuskataan paikalle non stop -bussikuljetuksilla. Bussikuljetuksia on järjestetty satamasta, keskustasta sekä Renkomäestä.

EK 11 Mynnilä (12,07 km) klo 19.46

Sulkuaika 29.7. klo 16.45-23.15

Mynnillän erikoiskoe alkaa yhdellä rallihistorian kuuluisimmalla risteyksellä, jossa vedettiin aikanaan aivan valtavia sladeja. Nyt pätkä ajetaan toiseen suuntaan mutta näyttävää menoa on silti luvassa.

Apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen kuvailee paikkaa ”niin hienoksi kuin olla ja voi”.

Kokonaisuudessaan Mynnilä on Nuutisen mukaan mukava päätös Päijät-Hämeen kierrokselle.

Mynnilässä ajettiin edellisen kerran MM-rallia vuonna 1996, tuolloin erikoiskokeella oli mittaa yli 20 kilometriä ja se ajettiin kisassa kahteen kertaan.

Hurjinta vauhtia Mynnilässä piti molemmilla vedoilla muuan Tommi Mäkinen, joka nappasi pohja-ajan molemmilla ajokerroilla. Mäkisen keskinopeus nousi tuolloin yli 120 kilometriin tunnissa ja nähtäväksi jää, miten tämän päivän autot ja kuljettajat tähän vauhtiin vastaavat.

EK 12 Leustu 1 (21,35 km) klo 07:58

Sulkuaika 30.7. klo 05.00-17.00

Leustussa nähtiin kaksi vuotta sitten yksi rallihistorian hurjimmista hypyistä, kun Jevgeni Novikov leiskautti keltaisen Citroëninsa sellaiseen lentoon, että hurjempaakin hirvitti.

Samainen hyppy on ollut osa Leustun pätkää jo vuosia mutta tarvittiin huimapäinen, nuori venäläinen paljastamaan sen todellinen luonne.

Tarina kertoo, että Novikov oli pätkän lähdössä spekuloinut muiden kuljettajien kanssa sitä, kuinka lujaa hypyn yli voi ajaa. Novikovin mukaan ”se kestää kyllä täydet” mutta muut olivat varoitelleet, että älä hullu vedä siitä niin kovaa. Lopputuloksen muistamme varmasti kaikki.

Leustu on eittämättä yksi vaihtelevimmista erikoiskokeista Suomen MM-rallissa, varsinainen isojen ja pienten teiden coctail. Samanlaista tietyyppiä ei ehdi montaakaan minuuttia opetella, kun tien luonne muuttuu täysin ääripäästä toiseen.

Tarkkana pitää siis olla, vaikka pätkä on monille kuljettajille hyvinkin tuttu.

Lue lisää

EK 13 Surkee 1 (14,66 km) klo 9.00

Sulkuaika 30.7. klo 06.00-18.00

Surkee ei nimestään huolimatta ole mitään rupuista tietä, vaan tarjoaa näyttävää menoa taattuun, tuttuun tyyliin.

Pätkä on hieman muuttunut viime vuodesta, mutta parhaat palat ovat yhä mukana.

Viime vuonna pätkä ajettiin nykyistä pidempänä, silloin kiireintä vauhtia pitivät Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier. Tänäkin vuonna Surkee vetäistään muiden lauantain pätkien tapaan kahteen kertaan, joten toisella kerralla tienpinta on jo kymmenien autojen kyntämä.

Surkeejärven lenkki on pientä tietä. Sen jälkeen ajetaan Moksiin isompaa tietä ja lopuksi mennään Mäkelänkylän tielle, joka on äärettömän vaikea ajaa.

Toisiaan hieman muistuttavat ylitykset mutkineen ovat osoittaneet petollisuutensa. Ratkaisun makua on siis ilmassa…

EK 14 Urria 1 (12,75 km) klo 9.55

Sulkuaika 30.7. klo 07.00-19.00

Urria ja Urrian legendaarinen hyppyri. Maa katoaa auton alta ja edessä näkyy vain taivasta. Mikko Hirvonen on määritellyt hypyn hienommaksi yksittäiseksi paikaksi koko Suomen MM-rallissa, mutta viime vuonna käsitys saattoi hieman muuttua…

Hieman ison hypyn jälkeen edessä on pienempi hyppy, tie kaartaa oikealle ja autot lentävät tyylikkäästi vinossa ojanpiennarta hipoen.

Tämä paikka koitui Hirvosen kohtaloksi, auto lensi hurjasti viisi kertaa katon kautta ympäri ja kilpailu jäi kesken. Hirvonen ja kartanlukijansa Lehtinen selvisivät hurjasta ulosajosta kuitenkin säikähdyksellä, mutta Ford oli rytäkän jälkeen sangen surullinen näky.

Urrian erikoiskoe ajetaan täsmälleen samanlaisena kuin vuosi sitten ja jälleen kahteen kertaan. Viime vuonna Hirvonen oli ensimmäisen kierroksen nopein, toisella vedolla pohjat ajoi Sebastien Ogier. Herrojen keskinopeus nousi molemmilla kerroilla 130 kilometriin tunnissa, joten Urrialta on tänä vuonnakin lupa odottaa vauhtia ja hienoja hyppyjä.

Lue lisää

EK 15 Jukojärvi 1 (14,32 km) klo 10.58

Sulkuaika 30.7. klo 08.00-20.00

Tämän vuotinen Jukojärvi on viimevuotisen Jukojärven alkuosa. Pätkä on nyt liki kahdeksan kilometriä lyhyempi kuin viime vuonna, mutta tekemistä piisaa silti. Risteyksiä riittää jaettavaksi asti.

Jukojärven erikoiskoe on tunnettu upeista maisemistaan. Jukojärveltä onkin levinnyt maailmalle lukuisia valokuvia, joissa rallitykki kiitää keskellä suomalaista kesämaisemaa järven rannalla ja vieressä lämpiää sauna.

Yhden esimerkin Jukojärven kauneudesta voi löytää vaikkapa Neste Oil Rallin nettisivuilta, etusivun alalaidassa oleva saunamaisema on juuri Jukojärvellä kuvattu.

Lue lisää

EK 16 Isojärvi 1 (4,85 km) klo 11.23

Sulkuaika 08.45-20.45

Isojärven erikoiskoe on tuttua pätkää, vaikka nimi on uusi: kyseessä on nimittäin viimevuotisen Jukojärven loppuosa.

Alun perin Isojärven piti olla rallin viimeinen erikoiskoe, ns. Power Stage, mutta loppujen lopuksi kisa saatetaan päätökseen Laajavuoressa suuren yleisön edessä.

Isojärvellä riittää kuitenkin nähtävää ja jännitystä, sillä vanhan Jukojärven loppuosalle mahtuu myös muutama tiukka risteys ja rytminvaihdoksia pienten ja isompien teiden välillä.

EK 17 Leustu 2 (21,35 km) klo 13.55

Sulkuaika 30.7. klo 05.00-17.00

Leustussa nähtiin kaksi vuotta sitten yksi rallihistorian hurjimmista hypyistä, kun Jevgeni Novikov leiskautti keltaisen Citroëninsa sellaiseen lentoon, että hurjempaakin hirvitti. Samainen hyppy on ollut osa Leustun pätkää jo vuosia mutta tarvittiin huimapäinen, nuori venäläinen paljastamaan sen todellinen luonne.

Tarina kertoo, että Novikov oli pätkän lähdössä spekuloinut muiden kuljettajien kanssa sitä, kuinka lujaa hypyn yli voi ajaa. Novikovin mukaan ”se kestää kyllä täydet”, mutta muut olivat varoitelleet, että älä hullu vedä siitä niin kovaa. Lopputuloksen muistamme varmasti kaikki.

Leustu on eittämättä yksi vaihtelevimmista erikoiskokeista Suomen MM-rallissa, varsinainen isojen ja pienten teiden coctail. Samanlaista tietyyppiä ei ehdi montaakaan minuuttia opetella, kun tien luonne muuttuu täysin ääripäästä toiseen.

Tarkkana pitää siis olla, vaikka pätkä on monille kuljettajille hyvinkin tuttu.

EK 18 Surkee 2 (14,66 km) klo 14.57

Sulkuaika 30.7. klo 06.00-18.00

Surkee ei nimestään huolimatta ole mitään rupuista tietä, vaan tarjoaa näyttävää menoa taattuun, tuttuun tyyliin.

Pätkä on hieman muuttunut viime vuodesta mutta parhaat palat ovat yhä mukana.

Viime vuonna pätkä ajettiin nykyistä pidempänä, silloin kiireintä vauhtia pitivät Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier.

Tänäkin vuonna Surkee vetäistään muiden lauantain pätkien tapaan kahteen kertaan, joten toisella kerralla tienpinta on jo kymmenien autojen kyntämä.

Surkeejärven lenkki on pientä tietä. Sen jälkeen ajetaan Moksiin isompaa tietä ja lopuksi mennään Mäkelänkylän tielle, joka on äärettömän vaikea ajaa. Toisiaan hieman muistuttavat ylitykset mutkineen ovat osoittaneet petollisuutensa. Ratkaisun makua on siis ilmassa…

EK 19 Urria 2 (12,75 km) klo 15.52

Sulkuaika 30.7. klo 07.00-19.00

Urria ja Urrian legendaarinen hyppyri. Maa katoaa auton alta ja edessä näkyy vain taivasta. Mikko Hirvonen on määritellyt hypyn hienommaksi yksittäiseksi paikaksi koko Suomen MM-rallissa, mutta viime vuonna käsitys saattoi hieman muuttua…

Hieman ison hypyn jälkeen edessä on pienempi hyppy, tie kaartaa oikealle ja autot lentävät tyylikkäästi vinossa ojanpiennarta hipoen.

Tämä paikka koitui Hirvosen kohtaloksi, auto lensi hurjasti viisi kertaa katon kautta ympäri ja kilpailu jäi kesken. Hirvonen ja kartanlukijansa Lehtinen selvisivät hurjasta ulosajosta kuitenkin säikähdyksellä, mutta Ford oli rytäkän jälkeen sangen surullinen näky.

Urrian erikoiskoe ajetaan täsmälleen samanlaisena kuin vuosi sitten ja jälleen kahteen kertaan. Viime vuonna Hirvonen oli ensimmäisen kierroksen nopein, toisella vedolla pohjat ajoi Sebastien Ogier. Herrojen keskinopeus nousi molemmilla kerroilla 130 kilometriin tunnissa, joten Urrialta on tänä vuonnakin lupa odottaa vauhtia ja hienoja hyppyjä.

Lue lisää

EK 20 Jukojärvi 2 (14,32 km) klo 16.55

Sulkuaika 30.7. klo 08.00-20.00

Tämän vuotinen Jukojärvi on viimevuotisen Jukojärven alkuosa. Pätkä on nyt liki kahdeksan kilometriä lyhyempi kuin viime vuonna, mutta tekemistä piisaa silti. Risteyksiä riittää jaettavaksi asti.

Jukojärven erikoiskoe on tunnettu upeista maisemistaan. Jukojärveltä onkin levinnyt maailmalle lukuisia valokuvia, joissa rallitykki kiitää keskellä suomalaista kesämaisemaa järven rannalla ja vieressä lämpiää sauna.

Yhden esimerkin Jukojärven kauneudesta voi löytää vaikkapa Neste Oil Rallin nettisivuilta, etusivun alalaidassa oleva saunamaisema on juuri Jukojärvellä kuvattu.

Lue lisää

EK 21 Isojärvi 2 (4,58 km) klo 17.20

Sulkuaika 08.45-20.45

Isojärven erikoiskoe on tuttua pätkää, vaikka nimi on uusi: kyseessä on nimittäin viimevuotisen Jukojärven loppuosa.

Alun perin Isojärven piti olla rallin viimeinen erikoiskoe, ns. Power Stage, mutta loppujen lopuksi kisa saatetaan päätökseen Laajavuoressa suuren yleisön edessä.

Isojärvellä riittää kuitenkin nähtävää ja jännitystä, sillä vanhan Jukojärven loppuosalle mahtuu myös muutama tiukka risteys ja rytminvaihdoksia pienten ja isompien teiden välillä.

EK 22 Laajavuori 2 (4,19 km) klo 19.11

Laajavuoressa ajettiin vuosien ajan rallin testierikoiskoetta, mutta viime vuonna shakedown ”ylennettiin” takaisin kisapätkien joukkoon. Vajaan viiden kilometrin rykäisy vie kilpailijat ylös laskettelurinnettä asfalttipintaa pitkin, mutta matkaan mahtuu myös näyttävää menoa sorapinnalla.

Laajavuoren erikoiskokeen nimellä on legendaarinen kaiku, sillä se on ollut tavalla tai toisella mukana rallissa jo vuosikymmenien ajan. Ehkä juuri siksi yleisö otti Laajavuoren heti omakseen, väkeä oli viime vuonna rinteet mustanaan ja samaa odotetaan tänä vuonna.

Kätevimmin erikoiskokeelle pääsee Jyväskylän keskustasta linja-autolla. Pätkän varrelle ei myöskään tarvitse vaeltaa kilometrikaupalla, sillä katselualueille on lyhyt matka. Tarjolla on myös paljon oheisohjelmaa.

Parhaat katselupaikat ovat järjestäjien mukaan lähtöalueella laskettelurinteessä. Näyttävää menoa on tarjolla myös toisessa hyppykohdassa sekä maalipään mutkissa.

Laajavuori ajetaan ensimmäisen kerran torstai-iltana ja se on myös kisan viimeinen erikoiskoe, suorana televisioitava Power Stage.