Suomen ensimmäinen suuri RWD-palvelu

Tavoitteet ja konsepti

Ylen uutis- ja ajankohtaissisältöjen uudet sivut avattiin maaliskuussa 2012. Uudistuksen strategiset tavoitteet olivat luoda yhteinen palvelu Ylen keskeisille journalistisille sisällöille, huomioida aiempaa paremmin mobiililaitekäyttö ja tukea verkkoon tuotettavan uutis- ja ajankohtaisjournalismin sisällöllistä ja esityksellistä kehitystä.

Konseptin lähtökohtana oli ottaa rohkea askel eteenpäin, erottua muista uutispalveluista ja tukea edelläkävijyydellä brändin kehitystä. Palvelu on yksi maailman ensimmäisistä suurista RWD-toteutuksista. Kaikki ylimääräinen on karsittu pois yksinkertaisuuden, ilmavuuden ja sisältökeskeisyyden tieltä. Sivut latautuvat huomattavasti aiempaa nopeammin ja esimerkiksi palvelun pääsivu on painoltaan vain neljäsosa aiemmasta - samalla sisältömäärällä ja paremmalla kuvien laadulla. Mobiililaitekäyttö on sivujen käyttöönoton jälkeen lähes kolminkertaistunut.

Useissa julkaisujärjestelmäprojekteissa unohdetaan talon sisäiset käyttäjät. Yhtenä tämän projektin erittäin keskeisenä tavoitteena oli varmistaa, että järjestelmää käyttävät yli 600 toimittajaa saavat julkaisujärjestelmän, jolla on hyvä tehdä työtä. Ehkäpä se voisi olla jopa kivaa. Myös tässä tavoitteessa onnistuttiin hyvin.

Uudenlainen verkkojournalismi

Palvelussa on tietääksemme maailman kehittynein tapa integroida uudenlaista verkkojournalismia tukevia työkaluja. Aiemmat beta.yle.fi:hin rakentamamme kokeilut, jotka palkittiin Grand Onessa parhaana kuluttajille suunnattuna palveluna vuonna 2011, on tuotu osaksi arkipäiväistä journalismia. Palvelussa on jo nähty useita esimerkkejä datajournalismista, visualisoinneista, infografiikoista ja interaktiivisista työkaluista. Palveluun on saumattomasti integroitu myös freelancer-datajournalistien koodia.

Ylen vahvuus reagoida suurissa uutistilanteissa tuotiin myös verkkoon. Uusiksi taitollisiksi keinoiksi rakennettiin voimakas visuaalinen ja sisällöllisesti runsas poikkeuksellisen uutistilanteen taitto sekä astetta hillitympi tavallista suuremman uutistilanteen taitto. Syventävien juttujen, blogien ja osallistumisen roolia palvelussa on tuotu vahvemmin esille.

Esimerkkejä:
Näin moni tienaa vähemmän kuin sinä - kokeile itse
Grafiikka paljastaa: Miesvaltuutetut ovat yrittäjiä, naisvaltuutetut sairaanhoitajia
Visualisointi: Näin suomalaiset ovat paenneet NHL:n työsulkua - kuka on ollut tehokkain?

Erilaiset käyttäjät, erilaiset tarpeet

Konseptissa on huomioitu erilaisia käyttötapoja. Uutiseen päädytään yhä useammin esimerkiksi some-linkin kautta. Heille palvelussa artikkelisivun oikea reuna, ns. minietusivu, tiivistää palvelun etusivulta päivän tärkeimmät ja kiinnostavimmat uutiset. Aktiivisimmat uutisten käyttäjät haluavat nähdä kerrallaan tiiviisti mahdollisimman paljon. Palvelun etusivun jälkeen seuraavaksi suosituin sivu, Tuoreimmat, on suunniteltu heille. Osaa käyttäjistä kiinnostaa tietyt aiheet. Heitä varten järjestelmä luo automaattisesti ns. aihesivun jokaisesta aihekokonaisuudesta, jonka toimitus perustaa.

Tulokset

Projekti tehtiin aiempiin palvelu-uudistuksiin verrattuna ennätysajassa, pienemmällä budjetilla ja lopputulos vastasi asetettuja tavoitteita. RWD-toteutus oli yksi maailman ensimmäisistä ja edelleen lähes vuotta myöhemmin yhä poikkeus perinteisten toteutusten joukossa. Maailmalla moni benchmarkkimme, suuret journalistiset palvelut, julkaisevat vasta beta-versioitaan omista RWD-suunnitelmistaan.

Uudistuksessa palvelu muuttui merkittävästi. Tyypillistä käyttäjämäärien notkahdusta ei kuitenkaan tapahtunut. Mobiililaitekäyttömäärien kehitys on ollut erittäin positiivista. Uutispalvelun käytöstä mobiililaitteilla tapahtuu 16 prosenttia ja urheilussa jo 20 prosenttia. Kävijäprofiileissa naiset ovat olleet yksi haastavimmista kohderyhmistämme. Uudistuksen jälkeen heidän osuutensa palvelun käyttäjistä on kasvanut uutisissa 7 prosenttia ja urheilussa 5 prosenttia. Käynnit sivuilla ovat lisääntyneet noin 25%. Myös aktiivisesti sivustoa käyttävien ihmisten määrä on kasvanut.

Palvelun osoite

yle.fi/uutiset
yle.fi/urheilu

Kategoriat

Paras kuluttajille suunnattu palvelu
Paras mobiilipalvelu
Paras UX-design
Paras design

Suunnittelu

Aki Kekäläinen, Yle
konsepti ja käyttöliittymä

Juha Kiiskinen, Yle
graafinen suunnittelu ja käyttöliittymä

Heli Savola, Yle
toimituskäyttöliittymä

Tuotanto

Jarkko Ryynänen, Yle
projektipäällikkö

Oskari Blomberg, Yle
frontend-toteutus

Mikko Hynninen, Yle
frontend-toteutus

Minna Renholm, Yle
järjestelmäpäällikkö

Heikki Lammi, Yle
journalistinen kehitys

Ville Jantunen, Avoltus Oy
tekninen projektipäällikkö

Pekka Salmela, Avoltus Oy
sovelluskehitys

Jarno Rantanen, Avoltus Oy
sovelluskehitys

Timo Pelkkikangas, Solita Oy
backend-toteutus

Noora Tantarimäki, Solita Oy
backend-toteutus

Asiakas

Yle